OPWARMEN

MOTIVEREN

AANTREKKEN

WAARDEREN

TIP: Vrijwilligers dragen je sportclub op hun schouders! Met passie zetten ze zich in om alle leden voluit te laten genieten van sport. Volg dit trainingschema en maak je sportschouders nog sterker! Want ze zijn onmisbaar: zonder hen, geen sport.

READY, SET, GO!

1. OPWARMEN

Tijd voor actie. Gooi maar die spieren los! Maar voor we starten, snel nog even naar de basics.

Wat is de identiteit van je club?

  • Info: Een duidelijke clubidentiteit bepaalt wat jouw club uniek maakt en is daarom basis van een solide en stevige club. De identiteit zorgt er namelijk voor dat alle neuzen binnen de club in dezelfde richting staan.
  • ⚙️ tool: werkboekje clubstructuur

BEKIJK DE GOOD PRACTICE

Met een vingerknip een vrijwilligersploeg toveren? Een droom! Ontdek 2 slimme tips die het wél doen lukken.

2. MOTIVEREN

Vrijwilligers: Talent & Motivatie

Om de competenties van vrijwilligers te benutten,
is het essentieel om te achterhalen wat ze graag doen en waar ze goed in zijn. De matrix verdeelt taken in termen van vaardigheden en voorkeuren van vrijwilligers, waarbij gemotiveerde en competente vrijwilligers optimaal functioneren. Vrijwilligers met groeipotentieel zijn enthousiast om te leren, terwijl taken die competent, maar ongemotiveerd worden uitgevoerd, moeten worden heroverwogen en mogelijk verdeeld onder anderen.

Om tegemoet te komen aan de ‘win-win’ (de vrijwilliger wordt ‘rijker’) kan je inspelen op de groeikansen van je vrijwilliger. Breng structuur door volgende vijf elementen toe te passen:

  • Schep duidelijkheid door overzicht te bieden
  • Geef vertrouwen
  • Volg je vrijwilliger op
  • Probeer op gepaste tijdstippen hulp te bieden
  • Geef positieve feedback

Willen kunnen diagram

De takentool

Optimaliseer de kracht van je club met onze takenbeheer tool! Ontdek hoe je moeiteloos de juiste vrijwilligers aan de perfecte taken koppelt, terwijl je tegelijkertijd efficiënt en helder met hen communiceert. Bespaar tijd, maximaliseer talenten en versterk je clubgemeenschap met deze gebruiksvriendelijke tool voor je takenbeheer

Maak je taak aantrekkelijk

Wat is belangrijk voor vrijwilligers? Want hoewel belangen persoonlijk zijn en dus voor iedereen anders kunnen zijn, merken we dat er toch een aantal zaken naar boven komen die ervoor zorgen dat mensen “sneller” aan vrijwilligerswerk gaan doen binnen een bepaalde vereniging.

Tip: Maak je taak aantrekkelijk door het ‘flexivol’-model (ontwikkeld door Gaskin (1998)) toe te passen: 

  • Flexibility – flexibel
  • Legitimacy – imago/legitimiteit
  • Easy access – toegankelijkheid
  • eXperience – ervaring
  • Incentives – stimulansen
  • Variation – variatie
  • Organization – organisatie
  • Laugh – plezier

Zorg dus dat je taak

  • flexibel is
  • aansluit bij de waarden en normen van de vrijwilliger
  • toegankelijk is
  • een ervaringen oplevert
  • een ‘vergoeding’ oplevert
  • gevarieerd is
  • goed georganiseerd is
  • plezierig is

3. AANTREKKEN

Ga op zoek naar een ideale match voor je sportclub. Kom maar op met die vlammende vacatures!

Maak je taak zichtbaar

  • Info: Eerst en vooral dient je taak aantrekkelijk te zijn, maar de manier waarop je je taak naar buiten brengt, is zeker even belangrijk. De manier waarop je communiceert is van essentieel belang. Spreek de taal van de vrijwilliger Welke soort vrijwilliger zoek je? Jong? Oud? Pas je taal aan, aan de vrijwilliger die je zoekt.
  • ⚙️ tool: Plaats je vacature op de

BEKIJK DE GOOD PRACTICE

MAAK JE TAAK ZICHTBAAR

⚙️ tool: 10 tips voor een goede vacature

  1. Straffe titels vallen op
  2. Haalbaarheid troef
  3. Hou het kort
  4. Tel tot 7
  5. Toch geen blabla!
  6. Zet de bril van een vrijwilliger op je neus
  7. Wij en jij
  8. Vertel wat je te bieden hebt
  9. Prikkel met een vraag. Of twee.
  10. Wie laatst lacht, lacht best

Straffe titels vallen op

Het eerste wat potentiële vrijwilligers zien is de titel van je vacature. Je krijgt één kans om die eerste indruk te maken. Spring uit de band en zorg voor een leuke omschrijving. Woorden als ‘vrijwilliger’ en ‘gezocht’ horen alvast niet thuis in de titels op een sportvacaturedatabank. Je post immers een vacature op een… Juist, ja: vacaturebank voor vrijwilligerswerk. Gebruik de beschikbare ruimte liever voor een titel die opvalt en aanspreekt. Gebruik in je titel ook trefwoorden die een potentiële vrijwilliger aanspreken. Leef je even in in zijn manier van zoeken en denken. Zorg dat meteen duidelijk is waar het om gaat.

Haalbaarheid troef

Soms zien we vrijwilligersvacatures die het profiel van Superman of Catwoman omschrijven. Met ronkende functietitels waar zelfs een ervaren CEO voor terugdeinst. Of met takenlijsten die de meest gedreven vrijwilligers angst inboezemen. Waarom begin je niet wat kleiner, met haalbare functies en taken? Splits je vacatures op. Iemand die klein begint wil straks vast wel meer dingen opnemen dan je in eerste instantie gevraagd hebt. Op voorwaarde dat het voldoening geeft, natuurlijk!

Hou het kort

Je vacature is in de eerste plaats bedoeld om te werven. Uiteraard heb je heel wat informatie die belangrijk is. Maar focus: beperk je tot wat noodzakelijk is. Op een beeldscherm lezen we tot 35% trager. Een digitale vacature hou je dus beter wat korter. Ook je zinnen zijn best niet te lang. Kort is goed, maar drie woorden is natuurlijk ook niet genoeg. Bied extra informatie aan geïnteresseerden op andere manieren aan: in een printklare PDF, langs de telefoon of tijdens een persoonlijk gesprek.

Tel tot 7

Je hebt toch veel tekst? Werk dan met een opsomming. Gebruik korte zinnen onder elkaar en ga niet verder dan 7 onderdelen in je opsomming. Dit werkt écht om de aandacht van je lezer op het scherm vast te houden, dus doen!

Toch geen blabla!

Jargon en afkortingen in je tekst? Schrappen maar! Outsiders hebben geen idee over wat je het hebt en het schrikt af. Lopen je zinnen over van woorden zoals ‘kunnen, worden, zouden, mogen, …’? Die klinken niet erg trefzeker en maken je tekst onnodig lang. Schrijf alle overbodige werkwoorden uit je tekst. Vermijd passieve zinnen. Vergeet twijfelwoorden als ‘misschien’ ‘eventueel’ en ‘mogelijk’. Schrijf helder, positief en beknopt.

Zet de bril van een vrijwilliger op je neus

Lees je vacature eens met de ogen van iemand die op zoek is naar een fijne vrijwilligersplek. Spreek je aan? Krijg je zin? Of klik je snel weg want te vaag, te moeilijk, te veel? Twijfel je nog, laat dan de vacature eens nalezen door iemand anders en vraag zijn of haar ongezouten mening.

Wij en jij

Het geheim van een goede wervende tekst zit ‘m in hoe vaak je spreekt over ‘wij’ en ‘jij’. Tel dat eens na in je tekst. Gaat het alleen over jullie? Dan heb je nog werk aan de winkel. Zorg dat je meer over ‘jij’, de vrijwilliger, spreekt en je zal beter scoren. Het verschil tussen: ‘je krijgt bij ons veel gezelligheid’ en ‘het is gezellig bij ons’, maakt een wereld van verschil in gevoel voor de lezer.

Vertel wat je te bieden hebt

Ikke, ikke en de rest kan stikken! Je voelt zelf ook wel aan dat een vacature die alleen vanuit je eigen noden vertrekt, niet aanspreekt. Vertel aan potentiële vrijwilligers wat zij eraan hebben om bij jullie te vrijwilligen.

En dat hoeft heus niet over vergoedingen te gaan. Een leuke sfeer in huis, aandacht voor waardering van vrijwilligers, dankbaarheid van cliënten … of goede koffie! Speel je troeven uit.

Prikkel met een vraag. Of twee.

Vragen prikkelen de verbeelding. Je kan deze techniek toepassen om je lezer in je greep te houden. Maar, overdrijf niet! Kandidaat vrijwilligers willen vooral iets te weten komen, en niet met 17 retorische vragen opgescheept – of beter afgescheept – worden.

Wie laatst lacht, lacht best

Zo, jouw vacature is nu best wel ‘vet’. Tot slot zet je minstens onderaan nog een ‘call to action’: dat is een concrete oproep tot actie, die erg duidelijk moet zijn voor de vrijwilliger. ‘Contacteer Sandra voor meer informatie’ of ‘Ontdek onze website’ of ‘Solliciteer nu’, met een link naar een mailadres, telefoonnummer of het contactformulier op je website.

Spreek persoonlijk aan

  • Info: Ontdek de kracht van bekende gezichten! Vaak worden vrijwilligers door vertrouwde mensen benaderd voor taken. Waarom niet de (groot)ouders van je sporters aanspreken? Betrek hen bij het ondersteunen van taken en laat hun betrokkenheid schitteren binnen de club!

BEKIJK DE GOOD PRACTICE

Vrijwilligers dragen je sportclub op hun schouders! Maak het 200% duidelijk hoeveel je hun uitzinnige inzet waardeert!

4. WAARDEREN

Breng in beeld

Info: #sportschouders

  • Breng je vrijwilligers in beeld door op je website, sociale media,… aan te geven dat tal van activiteiten nooit gerealiseerd zouden worden zonder de inzet van vrijwilligers, of door getuigenissen van vrijwilligers te verzamelen.
  • Maak leuke foto’s en filmpjes en plaats deze online.
  • Zet 1 of meerdere vrijwilligers centraal door een foto of een filmpje van hen te posten op de sociale media en website van de sportclub.
  • Voeg bij de foto voorbeeld een leuke quote toe die de vrijwilliger typeert.
  • Stel jouw vrijwilligers kort voor op de website.
  • Verras je vrijwilligers door hen samen in de lucht te steken. Deel een leuke foto of reel van je tof bedankingsmoment op jullie socials met de hashtag #sportschouders.

Beloon

4 tips:

  • Organiseer een etentje, ontbijt, receptie, voorstelling of concert voor de vrijwilligers. Het zal bijzonder geapprecieerd worden als de voorzitter zo’n moment aangrijpt om een praatje te slaan met de vrijwilligers.
  • Geef de mogelijkheid aan je vrijwilligers om bijscholingen te volgen.
  • Voorzie een attentie (een kaartje, drankje, …) voor je vrijwilligers.
  • Geef een (praktisch) geschenkje of een leuk gadget als bedanking.

MERCI #SPORTSCHOUDERS!

Triatlon Vlaanderen

The Belgian Cats

ROBA Atletiek Betekom

The Belgian Cats

Korfbalclub AGO Aalst

The Belgian Cats

Flanders Triathlon Sports

Vlaamse Sportfederatie

Korfbalclub AGO Aalst

Surfers Paradise Belgium

KLAAR VOOR MEER? LEVEL UP!

Wil je graag een stapje verder gaan? In een sportclub werk je met veel mensen. Leden, coaches, ouders, vrijwilligers… En het managen van een team kan uitdagend zijn.

Het is niet vanzelfsprekend en soms kun je het gevoel hebben dat het moeilijk gaat binnen jouw club. Dan hebben wij voor jou de oplossing, want Clubgrade biedt ondersteuning rond people management.

Share This