Waarom deze campagne
Vrijwilligers zijn onmisbaar in sportclubs. Sporters coachen, terreinen onderhouden, evenementen organiseren, de clubadministratie bijhouden, boterhammen smeren, benen masseren, wedstrijden fluiten,… Alle enthousiaste sportschouders garanderen de dagelijkse werking van onze sportclubs.
Maar er zijn er niet genoeg. Sportclubs en sportfederaties komen sportschouders tekort om alles draaiende te houden. Het is niet simpel om hen duurzaam in te zetten en de zoektocht naar nieuwe vrijwilligers loopt vaak stroef.
Met deze Sportschouders campagne willen we mensen de verbindende kracht van sport en de sociale meerwaarde van vrijwilligerswerk tonen. We weten dat er veel mensen zijn die goesting hebben om vrijwillig een maatschappelijk engagement aan te gaan. We willen die mensen in het sociale netwerk van clubs en federaties activeren.
Campaign & concept: © Cojak.be
Photography: © Pavlina Blazkova
Over het project
De Vlaamse Sportfederatie kreeg via een projectsubsidie de opdracht van Sport Vlaanderen om 45-plussers te activeren als vrijwilligers. Een grote groep die vaak in een levensfase zit waarbij er ruimte vrijkomt en die op zoek gaat naar nieuwe, zinvolle tijdsbestedingen.
Stap 1 is deze wervende publiekscampagne om hen aan te sporen om hun schouders onder sport te zetten. Maar daarnaast ontwikkelen we samen met federaties een paar praktische en laagdrempelige tools om de vrijwilligerswerking naar een niveau hoger te tillen. More to come in de komende maanden…
Over de Vlaamse Sportfederatie
De Vlaamse Sportfederatie is de koepelorganisatie voor sportfederaties en hun sportclubs in Vlaanderen. Samen goed voor 1,4 miljoen sporters, die sporten in meer dan 18.500 sportclubs. Ons doel? De sector en de individuele sportfederaties en sportclubs versterken, zodat meer mensen kwalitatief aan sport kunnen doen.
Meer weten over de Vlaamse Sportfederatie? www.vlaamsesportfederatie.be